Sunday, December 23, 2012

"Dengan Nama Allah S.W.T Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani"

dh jatuh hati tgk tulisan khat kufi ni. 
subahanaallah.
islam tu rasa dekat at hati tgk tulisan2 mcm ni.

terus search google :)

   Khat Kufi
Tulisan terawal dan dimasyurkan di Kufah dan diperluas di seluruh Tanah Arab. Ia digunakan untuk menulis al-Qur’an dan hiasan seni pada tenunan kain, tembikar, wang syiling, batu nisan dan banggunan. Seni Khat Kufi bercirikan:
  • Kaku dan bersegi
  • Nisbah huruf jawi yang melintang melebihi huruf yang menegak
  • Tulisan kelihatan lebih lebar ke kanan dan kiri tetapi berketinggian tetap.
 menarik kan.. ?
disebabkan khat kufi kebanyakkan menulis kalimah -kalimah suci maka ada bbpe alternatif yang 'diorng' buat untuk me-minimum- kesilapan . ce baca nie ^^v


"Untuk mengelakkan berlaku kesalahan dalam penulisan Khat Kufi, Karya Sufi turut mendaftar serta memohon kelulusan daripada Bahagian Teks Terjemahan al-Quran, Kementerian Dalam Negeri (KDN).
"Selain itu, sebelum sesuatu ayat itu dikhatkan, kita juga mempunyai beberapa individu untuk menyemak setiap huruf dan bentuk dalam penulisan khat tersebut.
"Kebiasaannya kita hanya mengambil ayat-ayat lazim dan diketahui ramai seperti surah empat Qul, ayat Kursi dan sebagainya agar mengelakkan berlaku kekeliruan pembaca dalam bacaan,"


#terus nk belajar adobe
#impian ke - 88 nk belajar guna adobe . nk sampai kn dakwah guna teknologi . nnt bila dh g sekolah byk guna skill edit2 nie .
#gambar kat atas , hasil profesional seorang sahabat -hakim. syukran . ^^v *x sia2 komen minta tlg buat ..


 "Wallahua'lam"

No comments: